My Foreign Land
Voor de Suruí, een inheemse bevolkingsgroep in het westen van Brazilië, staat er bij de presidentsverkiezingen van 2022 veel op het spel. Onder zittend president Bolsonaro kregen kap- en mijnbedrijven vrij spel in hun grondgebied. Zijn opponent Lula maakt zich juist sterk voor de bescherming van de Amazone en de rechten van de oorspronkelijke bewoners.
Stamleider Almir en zijn dochter, de jonge activist Txai Suruí, worden in de laatste maand voor de verkiezingen afzonderlijk van elkaar gevolgd tijdens hun campagne. Terwijl Txai buiten de landsgrenzen aandacht vraagt voor de verwoesting van het regenwoud, reist Almir rond in de staat Rondônia om steun te krijgen voor zijn kandidaatstelling voor het congres.
My Foreign Land is een bijzondere samenwerking tussen gelauwerd regisseur João Moreira Salles, co-regisseur Louise Botkay en Coletivo Lakapoy, een militante groep filmmakers uit Rondônia. Het collectief en Louise Botkay filmen de stamleider en Salles zijn dochter; het telefonische contact tussen de twee is te zien vanuit beide perspectieven. Daarmee toont de film niet alleen de strijd tegen kapitalisme en corruptie, maar ook het belang van representatie.