We Are Pat
In de jaren negentig kende de Amerikaanse tv-show Saturday Night Live een populaire serie sketches, ‘It’s Pat’. Pat was een in ouderwets cowboyhemd geklede, sociaal onhandige figuur van wie niemand wist of die nu een man of een vrouw was. Precies dat was de clou van elke sketch: het ongemak dat Pat veroorzaakte bij anderen, de vragen die ze stelden om achter hun gender te komen, en Pats ontwijkende antwoorden.
Filmmaker Rowan Haber is van jongs af aan een groot fan van ‘It’s Pat’, maar voelt ook ongemak. Pat was hun tijd ver vooruit als non-binair personage, en daarmee een rolmodel. Tegelijkertijd werd queer zijn belachelijk gemaakt: het personage was nerdy, mollig en had trekjes van een neurodivergent persoon.
Samen met een groep trans en non-binaire komieken onderzoekt Haber hoe ze Pat kunnen terugclaimen. Hoe zouden Pat-sketches er in het huidige tijdsgewricht uitzien? Ook bevraagt hen de bedenker van Pat, de actrice Julia Sweeney, over haar drijfveren toen ze Pat schiep. Met een openhartige, kritische en uiteraard humoristische blik beantwoordt We Are Pat de vraag: kan iets dat ons belachelijk maakte, veranderen in iets dat ons kracht geeft?