Gaza’s Twins, Come Back to Me
Wanneer het Israëlische leger in 2023 de Gazastrook binnenvalt, is Rania acht maanden zwanger. Terwijl haar woonplaats in Noord-Gaza gebombardeerd wordt, bevalt ze van een drieling. Eén meisje overlijdt bij de geboorte, de andere kinderen zijn zo zwak dat ze in een couveuse moeten aansterken. Evacuatie van het ziekenhuis doet Jowan en haar broertje Hamoud in Zuid-Gaza belanden. Daar neemt Rania’s zus Nisreen de zorg over de tweeling op zich. Een reisverbod verhindert dat de kinderen terug naar hun moeder kunnen.
Zomaar een gezin uit Gaza dat uiteengescheurd wordt door de oorlog. Het verhaal dat regisseur Mohammed Sawwaf hier vertelt illustreert hoe de almaar voortdurende strijd iedere Palestijn treft. In de eerste plaats Rania zelf, die haar pasgeboren kinderen op video’s ziet opgroeien. Haar gezin, dat in die periode vijf keer moet vluchten. Haar zuster Nisreen, die steeds meer gehecht raakt aan de tweeling. En de kinderen zelf, van wie Hamoud duidelijk extra zorg behoeft. De sterke familiebanden brengen keer op keer uitkomst, maar hoelang nog?