Silent Flood
Inwoners van een pacifistische, traditionele geloofsgemeenschap leven al decennialang afgezonderd in een pittoresk landschap, langs de rivier de Dnjestr in het westen van Oekraïne. Hun strijd tegen de sterk wisselende waterstand verstoorde al vaak hun rustige bestaan, maar sinds de Russische grootschalige invasie van Oekraïne in 2022 staat hun vreedzame levenswijze onder druk van een grotere dreiging.
Het eerste deel van Silent Flood toont prachtige, poëtische beelden van hun paradijselijke leefomgeving. De boeren, in een ver verleden afgesplitst van de amish, werken op het land met paard en wagen, hun kinderen spelen in de rivier of doen er de was en ’s avonds eten gezinnen bij kaarslicht – elektriciteit is er niet. Dan volgt de film een speciale zending, het dorp uit, richting het front.