December
In december 2001 komt een al jaren sudderende economische crisis in Argentinië tot uitbarsting. In een poging om de financiële stabiliteit te bewaren, besluit de regering dat Argentijnen bij de bank hooguit 250 peso’s per persoon per week mogen opnemen. Niet alleen salarissen, maar ook pensioenen en uitkeringen zijn soms al maandenlang niet uitbetaald. Voor het volk is de maat vol: onder de slogan “¡Que se vayan todos! ”(“Ze moeten allemaal weg!”, doelend op zowel politici als bankiers) gaat men massaal de straat op.
Deze virtuoos gemonteerde documentaire is geheel samengesteld uit archiefbeelden die werden gedraaid tussen 1 december 2001 en 3 januari 2002. Vijf weken waarin het land vijf verschillende presidenten heeft en een opkomende crisis verandert in een explosie. In week één worden de politieke berichten nog afgewisseld met schijnbaar willekeurig ander nieuws – een fotoshoot van filmsterren; concertrepetities; meerdere auto-ongelukken. Maar al snel is alles in de ban van protest, rellen en politieke bokkensprongen.
December is een kroniek van spontaan oplaaiend protest die laat zien wat kan gebeuren als de wanhoop en onvrede van het volk te lang worden genegeerd.