Synthetic Sincerity
In zijn onderhoudende film doet Marc Isaacs (The Filmmaker’s House) een uitruil met The Synthetic Sincerity Lab, een AI-researchproject verbonden aan de University of Southern England. Daar onderzoekt men de mogelijkheid AI-personages authenticiteit aan te leren. De wetenschappers doen dat met behulp van personages uit Isaacs’ documentaires. In ruil mag Isaacs dit proces filmen.
Een AI-personage, gemaakt in samenwerking met de Roemeense actrice Illinca Manolache, loodst hem door die complexe onderzoekswereld en instrueert hem op strenge toon hoe hij zich aldaar moet gedragen. Zo filmt Isaacs onder meer het werk van de rebelse AI-researcher Lynn en volgt hij een Oeigoerse chef die zich opwerpt als studieobject. Kan deze chef in AI-vorm vertellen wat hij als mens niet kan uiten?
Isaacs’ innovatieve vertelling laat de grens tussen feit en fictie gaandeweg vervagen.Synthetic Sincerity onderzoekt de relatie tussen mens en machine met een mix van documentaire, fictieve scènes en licht absurde humor. Wat doet de ontwikkeling van AI met onze kijk op menselijke gezichten? En welke invloed kan deze technologie hebben op cinema in de toekomst?