Truck Mama
“Mijn familie was geschokt, toen ze hoorden dat ik chauffeur was”, vertelt de Keniase Eva, terwijl ze hoogzwanger achter het stuur van een truck zit. Ze heeft haar schooltijd verprutst en als enige van haar familie geen diploma’s gehaald. Nogal dom, vindt ze achteraf, maar inmiddels prijst ze zich gelukkig met haar keus voor een beroep waar ze trots op is. Ze ziet meer van de wereld dan haar broers en zussen.
Twee jaar na de geboorte van haar tweede kind gaat ze weer de weg op, al kost het haar soms veel moeite om het alleenstaand ouderschap te combineren met haar werk. De nanny blijkt niet altijd even betrouwbaar. Tijdens de lange ritten onderhoudt ze de band met haar zoontje via de mobiele telefoon.
Uit een combinatie van observerende scènes en cinéma vérité ontstaat een veelzijdig portret van de levenslustige Eva, en een genuanceerd beeld van de emotionele dilemma’s waarvoor veel economisch zelfstandige vrouwen worden geplaatst. Als tijdens een gevaarlijke rit van Kenia naar Soedan haar truck het begeeft, heeft Eva al haar kracht nodig en moet ze zelfs haar toekomst heroverwegen.