When I Get Jailed
Het voelde als onvermijdelijk en kwam toch als een schok: de voortijdige dood van Alexei Navalny op 16 februari 2024. Direct erna trekken supporters van Ruslands belangrijkste oppositieleider naar het monument dat president Poetin in 2017 zelf heeft onthuld voor de slachtoffers van Stalins politieke onderdrukking. Massaal leggen zij bloemen, die de politie meteen verwijdert. Als het eerbetoon aanhoudt en vermengd raakt met verzet tegen de Oekraïne-oorlog, volgen arrestaties. Vreedzaam protest wordt bruut de kop ingedrukt.
Onder de demonstranten bevindt zich Alyona, een jonge vrouw met blonde krullen en een roze jas. Zij laat zich niet de mond snoeren door politieknuppels en wordt afgevoerd. Haar wacht een rechtszaak met onzinnige aanklachten en een onevenredig zware straf. Haar doodsbange moeder smeekt haar om zich niet verder in de nesten te werken en passief de politieke repressie te ondergaan.
Alyona’s daad van verzet en de gevolgen – allemaal van dichtbij en vermoedelijk vaak clandestien gefilmd – laten zien hoe Rusland onder Poetin is veranderd in een politiestaat. En hoeveel gewone Russen zich hiertegen verzetten, ondanks de risico’s.