The New Policy Regarding Homeless Asylum Seekers
Olivia en een groep vrijwilligers helpen dakloze asielzoekers in Dublin een veilige slaapplaats te vinden, ondanks flinke tegenwerking van de overheid en de toename van extreemrechtse haat op straat. Ze brengen ochtenden en avonden op straat door om de mannen te waarschuwen wanneer de politie eraan komt en helpen mee als ze hun tenten in allerijl moeten afbreken.
Begin 2024 stopt de Ierse overheid voor de tweede keer met het bieden van huisvesting aan alleenstaande mannelijke asielzoekers. Velen bleven op straat achter en zetten hun tenten op langs het kanaal. De regering plaatste vervolgens een hek om het hele kanaal – iets wat de overheid vele tonnen heeft gekost.
Dit urgente documentair-journalistieke verslag, gefilmd in een directe stijl, is een vervolg op de bekroonde documentaire The Building and Burning of a Refugee Camp (2024). In 2023 werd een kamp, ​​gebouwd door dakloze asielzoekers in Dublin, door een extreemrechtse menigte in brand gestoken. In hun vervolg richten de makers zich niet op de asielzoekers zelf, maar op de vrijwilligers die ageren tegen het steeds onmenselijker wordende Ierse asielbeleid.