Pedro Tomás Explains the World
Drie jaar na de uitbarsting van de vulkaan Cumbre Vieja bezocht filmmaker Werner Herzog de Canarische Eilanden voor de workshop Film Accelarator. Met in zijn kielzog vijftig jonge regisseurs en cameramensen die de opdracht kregen verhalen te verzamelen van de lokale bevolking van het eiland La Palma. Bijna honderd dagen achtereen waren zij getuige geweest van de verwoestende kracht van de vulkaan. Wat deed dat met ze?
Regisseur Kornelijus Stučkus en cameraman Jacinto Velasco kozen het verhaal van Pedro Tomás Remedios Rodriguez. Deze zachtaardige man benoemt de wereld om hem heen uitsluitend in zelfstandige naamwoorden: bloem, eend, motor. Hij kijkt anders dan de meeste mensen. Zo noemt hij een boom ‘mijn vrouw’. Voor het eiland zelf heeft hij ook een naam: ‘huis’. Maar is dat wel wat hij bedoelt?
“Als je toegang wilt tot een diepere laag van de realiteit, wees een dichter,” houdt Herzog zijn cursisten voor. Daar zijn Stučkus en Velasco goed in geslaagd. Hun bescheiden portret toont dat schoonheid en pijn dicht bij elkaar kunnen liggen.