Murmurations
Zijn geliefde zit in Brazilië, hijzelf moet in Spanje blijven. Filmmaker Xavier Marrades merkt hoe afgezonderd het leven is tijdens de Covid-lockdowns. Terwijl spraakberichten over en weer gaan, vindt de filmmaker manieren om poëtische bruggen te slaan tussen plekken en tijden over de hele wereld.
Hypnotiserende spreeuwenwolken dansen golvend door de avondlucht. In hun collectieve bewegingen vindt de filmmaker, die met hiv leeft, echo’s van zijn eigen ervaring. Hij verweeft de beelden die hij filmt met archiefclips van het vroege aids-activisme in New York en Afro-Braziliaanse Candomblé-rituelen: spirituele ceremonies, geworteld in cultureel geheugen en collectieve kracht. Marrades strooit met snippertjes die op het eerste oog niets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar de subtiele parallellen beginnen steeds meer op te vallen.
De intieme kwetsbaarheid van een individu, de veerkracht van een groep, herhalingen in de geschiedenis, het besef van de generaties die voor je leefden: Murmurations is een bijzonder rijke en gelaagde film die de kijker uitdaagt om mee te mijmeren over ons leven in al zijn complexe en waardevolle details.