If You Don’t Like It, Look Away
Als Joëlle en haar gepensioneerde vriendin naar het strand van Marseille lopen, komen ze langs een graffiti die zegt dat oude taarten hun beha moeten aanhouden. Joëlle ontbloot ter plekke haar bovenlijf, steekt haar middelvinger op naar de graffiti en vervolgt haar dag. Dit strand is van hen: Joëlle en haar vriendinnen komen er elke dag. Om te zonnen, te drinken, te praten over seks – expliciet en onbeschroomd.
If You Don’t Like It, Look Away is een onderhoudende, grappige en rebelse film voor onversaagde kijkers. Dit is niet hoe vrouwen doorgaans worden geportretteerd, niet hoe gepensioneerde vrouwen doorgaans worden geportretteerd en zeker niet hoe gepensioneerde vrouwen die over seks praten doorgaans worden geportretteerd. Regisseur Margaux Fournier besloot clichés en stereotypen achterwege te laten en ons te trakteren op een ongepolijste versie van de werkelijkheid.
Het is bevrijdend vrouwen te zien wie het geen bal kan schelen hoe ze worden gezien. Al blijkt later in de film dat ook zij heel menselijke onzekerheden hebben, ze zijn tegelijk zelfverzekerd genoeg om aan deze film mee te willen werken.