Elon Musk Unveiled – The Tesla Experiment
Als techmiljardair Elon Musk in 2014 zijn plannen ontvouwt voor een zelfrijdende auto, reageert het publiek enthousiast. Wat consumenten niet weten, is dat de Tesla nog lang niet klaar is voor gebruik van de ‘autopilot’-functie in het verkeer, en dat de nieuwe eigenaren worden gebruikt om de software te verbeteren door het delen van hun data.
Een dodelijk ongeluk in Florida leidt tot een jarenlange rechtszaak om Tesla aansprakelijk te houden, en dat is niet het enige incident: schokkende beelden van dashcams en bewakingscamera’s demonstreren de meedogenloosheid van plotseling remmende of juist versnellende Tesla’s en daaropvolgende crashes. Intussen lekt een medewerker duizenden documenten met klachten van gebruikers.
De onderzoeksfilm toont de hallucinante opkomst van Musk en zijn draai tot aanhanger van de Amerikaanse president Donald Trump, die graag ondernemersgeluk boven veiligheidsregels stelt. Interviews met nabestaanden en slachtoffers, maar ook met journalisten en ex-medewerkers van Tesla schetsen een beeld van het klimaat waarin een onaf product op de markt kon worden gebracht en de publieke ruimte een dodelijke proeftuin werd.