Steal This Story, Please!
De New Yorkse onafhankelijke onderzoeksjournalist Amy Goodman (1957) doet al decennia verslag vanuit brandhaarden wereldwijd: van Oost-Timor, Marokko, Nigeria en Gaza tot om de hoek tijdens 9/11 en de Irakoorlog. Goodman presenteert met een kleine groep collega’s dagelijks het online-, tv- en radio-nieuwsprogramma Democracy Now!, dat sinds 1996 zonder staatssteun bestaat dankzij bijdragen van nieuwsconsumenten, donateurs en fondsen.
Haar motto is ‘pik dit verhaal’ om het met de wereld te delen – wat alleen maar urgenter blijkt nu de Amerikaanse president Donald Trump de pers tot volksvijand heeft verklaard. Met bewonderenswaardig doorzettingsvermogen vormt ze in eigen persoon de waakhond van de democratie, in de steeds zeldzamer wordende rol van onderzoeksjournalist.
Interviews met collega’s en nieuwsbeelden uit haar loopbaan worden afgewisseld door gesprekken met Goodman, die onder meer vertelt hoe ze als kind door de gezinskrant van haar broertje kennismaakte met principes en censuur. Naast haar levensverhaal toont deze film een verontrustende geschiedenis over de vercommercialisering van media en aanvallen op de vrije pers in de VS.