Weeping Rocks
Al 53 jaar onderzoekt entomoloog Art Shapiro (79) de biodiversiteit van Centraal-Californië door vlinderpopulaties te meten. Zijn methode, het decennialang herhalen van dezelfde wandelingen, wordt ook wel slow science genoemd. Hierdoor kon hij vaststellen dat er sprake is van een zorgwekkende afname van het aantal vlinders.
In Weeping Rocks stappen regisseur Karlis Bergs en Andrew Siedenburg letterlijk in Shapiro’s voetsporen. Ze volgen hem tijdens zijn wandelingen en observeert hem zoals hijzelf veranderingen in de natuur bespeurt. Zijn vrouw noemt hem “een overdreven versie van een mens”. Dat lijkt te worden bevestigd wanneer Bergs’ camera diens verzameling van minutieus vastgepinde en geregistreerde vlinders vastlegt.
De wereld van Shapiro draait om vaste patronen, maar ook hij ontkomt niet aan transformaties die plaatsvinden. De steeds heviger bosbranden van Californië, zijn eigen verslechterende gezondheid. Hij registreert het met een bewonderingswaardige nuchterheid. “Vijftig jaar is voor mij niet genoeg om te begrijpen wat er in jezusnaam aan de hand is.” Het maakt Weeping Rocks tot een bespiegeling over het verstrijken van tijd en het accepteren van verandering.