Treat Me Like Your Mother
In deze fotografische documentaire horen we de ervaringen van vier Libanese trans vrouwen, die de periode omspannen vanaf de eerste door de Libanese staat gefinancierde genderbevestigende operatie in 1997 tot de verdwijning van safe spaces nu. Samen onthullen Em Abed, Jamal Abdo, Antonella en Mama Jad een verzwegen geschiedenis tegen de achtergrond van wat misschien wel het eerste fotografische archief van trans vrouwen in Libanon is.
Treat Me Like Your Mother is als een plakboek met foto’s uit de persoonlijke archieven van de vrouwen en homevideo’s uit de familiecollectie van fotograaf en regisseur Mohamad Abdouni. Zo verweeft hij zijn eigen verkenning van gender in de film, begeleid door de stemmen van het viertal. Ze praten over Raouche – een queer waalhalla aan de kust van Beiroet – herdenken trans vrienden, en blikken terug op levens te midden van oorlog, chaos en onzekerheid.
Abdouni verkent met zijn documentaire de sociale integratie van de trans gemeenschap in Beiroet in de afgelopen vier decennia. Het is een liefdevolle ode aan de kracht van gemeenschap, vriendschap en motherhood, dwars door alle tegenslagen heen.