I Want Her Dead
Twee vrouwen staan tegenover elkaar tussen de ruïnes van een theater uit de Romeinse tijd. Onder het oog van de lokale politie en de familie waarvan ze beiden deel uitmaken, spreken Luisa en Imma hun wederzijdse ergernissen uit. De hooglopende ruzie die volgt laat zien dat er iets goed mis is tussen beide schoonzussen.
Regisseur Gianluca Matarrese greep een tienjarig conflict in zijn eigen familie aan om de betekenis van bloedbanden in een Calabrisch dorp te kunnen tonen. Contrada Viscigliette kent slechts zeventig inwoners, allemaal familie van elkaar. Ruzies zoals die tussen Imma en Luisa hebben dan ook een grote impact op de gemeenschap. Matarrese introduceert een groepje tantes dat probeert beide partijen tot elkaar te brengen.
Zo leert de kijker meer over de achtergronden van het conflict. Een moeder die zich van haar dochter afkeerde. Een standsverschil dat tot minachting leidde. Het camerawerk van Kevin Brunet weet de gesprekken, de diners en de ruzies zo beeldend te vangen dat je je als kijker soms in een tragikomedie van Ettore Scola waant. Een volksliedje klinkt: “De echte winnaar is degene die vergeeft.” Zal een van de twee daartoe in staat blijken?