The Flight of the Stork
Het allereerste beeld – Soumaya Hidalgo Djahdou schiet in de lach als coregisseur Berta Vicente Salas haar filmt – geeft al aan dat dit gezamenlijke debuut heel persoonlijk is. Soumaya is opgegroeid in Barcelona en de afstand tot haar uit Algerije afkomstige moeder voelt soms groot, zoals blijkt uit een wat stekelig gesprek over bidden en de ramadan. Nu Soumaya heeft besloten haar grootmoeder in Algerije op te zoeken, verandert het perspectief.
Soumaya draait al snel mee in die onbekende familie, waar bidden net zo gewoon is als een smartphone. Die schijnbaar terloopse verzameling van huiselijke momenten, gesprekken met grootmoeder en spelletjes met achternichtjes en -neefjes wordt doorsneden met oude homemovies en videogesprekken. We zien het vertrouwen groeien, ook tussen Soumaya en haar moeder.
Humor, serieuze introspectie en intieme, openhartige ontboezemingen sluiten op een vanzelfsprekende manier op elkaar aan. Zo groeit dit simpele verslag van een familiebezoek uit tot iets dat veel meer is. Een bespiegeling over migratie, ouderschap en drie generaties vrouwen, en over het overbruggen van culturen en tradities.