True North
In de geschiedenis van de zwarte bevrijdingsbeweging vormt de strijd voor gelijke rechten in Canada een onderbelicht hoofdstuk. True North behandelt cruciale gebeurtenissen in de late jaren 60 in Montréal. De film schetst hoe Canada in die periode een toevluchtsoord werd voor Haïtianen en andere immigranten uit het Caribisch gebied, en hoe deze zwarte minderheid in het land van aankomst werd onthaald op discriminatie en uitsluiting door burgers, media, instellingen en overheden.
De onvrede hierover culmineerde in 1969 in de bezetting van een deel van de Sir George Williams University door honderden studenten, in reactie op de onwil van het bestuur om in te gaan op aantijgingen van racisme. Onder de activisten bevond zich onder anderen Roosevelt Douglas, de latere premier van Dominica. De bezettingsactie eindigde in een gewelddadige ontruiming en arrestaties.
In persoonlijke interviews kijken de nog altijd strijdbare activisten terug op de periode. Hun getuigenissen leveren context bij vaak nog nooit vertoond beeldmateriaal dat, dynamisch gemonteerd en van een pakkende score voorzien, de ervaring oproept van dit historische moment.