Those Who Watch Over
In Brussel, verscholen tussen hoge rijtjeshuizen in de gemeente Evere, ligt een multireligieuze begraafplaats, toegankelijk voor iedereen. Hij wordt gerund door een intercommunale vereniging die uiteenlopende uitvaartrituelen erkent en respecteert. En het is de enige rustplaats in België die alle religies op gelijke voet faciliteert.
Filmmaker Karima Saïdi portretteert op deze locatie de mensen – familieleden, vrienden, buren en kennissen van overledenen – die komen en gaan. Er wordt honderduit gepraat en hartstochtelijk gezongen tegen de grafstenen, soms overwoekerd met wildgroei of glimmend van poetswerk. Elk graf is een herinnering aan de immigranten die hier, in hun nieuwe thuisland, begraven liggen.
Aan het woord komen de bezoekers, ieder met hun eigen redenen om hier te zijn. Ze delen eten met elkaar, voeren persoonlijke rituelen uit en lezen gedichten voor. Ook vertelt de beheerder over de geschiedenis van de begraafplaats, en uiten grafdelvers en hoveniers hun liefde voor het vak. Zo toont dit kleine stukje grond in Evere de rijke en gelaagde realiteit van een multiculturele stad.