The Oracle: Ritual for the Future (for humans and non-humans)
Wat als we onze lichamelijkheid en sensualiteit in nieuw artificieel daglicht plaatsen, en een bestaan voorstellen daar ver voorbij? The Oracle is een poëtisch indrukwekkend ritueel over de veranderende relatie tussen mensen, lichamelijkheid en AI. Terwijl persoonlijk perspectief versmelt met een systemische entiteit duiken deelnemers in sensualiteit, dood, controle en het onomkeerbare.
Het verhaal begint bij twee AI-pioniers, en hun intieme archieven. Deelnemers krijgen controle maar verliezen deze - eerst beetje bij beetje, dan radicaal - aan 'niet-mensen'. In een 360-graden schermenlandschap navigeert het publiek zich door een audiovisuele choreografie: even sociaal als immersief, even intiem als vervreemdend.
The Oracle is meer dan futuristisch tech-spektakel. Het biedt ruimte voor reflectie en ambiguïteit en ruilt het westerse ideaal van de autonome, rationele mens in voor een fluïde vorm: transformeerbaar door systemen groter dan zichzelf: ‘Not another AI show', maar een collectieve ervaring: symbolisch, belichaamd, voelbaar.