Nomad Spirit
María ‘Chena’ Benítez werkt als seizoenarbeider. Ze is plukker op koffieplantages, werkt in de visteelt en als houtbewerker. Het is zwaar lichamelijk werk, waarbij ze tientallen kilo’s aan koffiebonen op haar schouders de heuvels op moet tillen en loodzware netten vol vis moet verslepen.
Kan María dit leven volhouden of gaat ze haar vader achterna, die als man van middelbare leeftijd fysiek al volledig versleten is? Haar gedachten noteert ze in haar dagboek, waarvan tijdens het schrijven tekstfragmenten in beeld verschijnen en die het rijke gevoelsleven tonen dat onder al dat buffelen verscholen gaat.