House of Hope
In al-Eizariya, een stad op de bezette Westelijke Jordaanoever in de buurt van Jeruzalem, heeft de Palestijnse Manar samen met haar man Milad een Waldorfschool opgericht: House of Hope. Een basisschool gebaseerd op de vrijeschoolpedagogie, die geweldloos verzet omarmt en kinderen helpt bij het helen van trauma’s. Daarmee probeert Manar de jonge Palestijnse scholieren een veilige haven te bieden, maar dat valt haar steeds zwaarder.
Regisseur Marjolein Busstra, die voor deze film samenwerkte met een Palestijnse crew, volgde Manar en Milad niet alleen op hun werk, maar ook thuis met hun twee kinderen. Gedurende drie jaar keerde de filmcrew steeds weer bij hen terug. Zo laat de film ook zien hoe na 7 oktober 2023 de spanning steeds verder oploopt binnen en buiten de woning van het idealistische stel. Busstra’s foto’s en telefoonopnamen door Manar vullen het verhaal aan.
Zonder veiligheid of waardigheid is het leven verstikkend, zegt Manar. Ze kent geen ander leven dan dat onder de Israëlische bezetting, maar het toenemende geweld en de bijbehorende stress eisen hun tol. Toch blijft de school open en zingen de kinderen over vrede.