Our Body Is an Expanding Star
Our Body Is an Expanding Star is een abstracte natuurfilm, creatieve zelfontdekkingsreis en ontroerend familieportret ineen. Een Mexicaanse broer en zus verfilmden de reis die hun lichamen maakten in hun nog jonge leven. Het is een reis door de tijd, landschappen en emoties waarin we Semillites en Tania gaandeweg steeds beter leren kennen.
Een broer en een zus, hun queer lichamen en de diepe band die ze delen. Ze lezen de gekleurde huid die ze ooit liever niet wilden hebben als een landschap. Associatief, met extreme close-ups, animaties, projecties of haarscherpe natuurfotografie verworden poriën tot woestijnlandschappen, huidcellen tot zoutvlakten.
Semillites neemt ons via een reeks illustraties mee door zijn transitie. Hij tekent zichzelf als een klein zaadje dat wil groeien: ook de natuur is altijd in transitie. Die zaadjesmetafoor is tegelijkertijd een ode aan hun geschiedenis van hun boerenfamilie. Semillites en Tania ontmoeten verschillende familieleden en voorouders – waaronder bloemen, fossielen en sprinkhanen – die hen begeleiden in de zoektocht. Deze verkenning van het collectieve geheugen mondt uit in een nieuwe kijk op identiteit die koloniale narratieven achter zich laat.