Loving In Between
Met behulp van found footage uit Europese filmarchieven, vooral afkomstig van Eye Filmmuseum, creëert de Zuid-Afrikaanse filmmaker, kunstenaar en filmtheoreticus Jyoti Mistry (Cause of Death) een energieke en positieve wereld waarin mensen spelen, genieten en liefhebben. Sportende mannen, pootje badende dames, een vrijpartij in de duinen: het lichaam en de liefde worden zonder schaamte gevierd. Queer liefde hangt overal in de lucht, erotiek laat zich niet in hokjes duwen.
Zo nu en dan worden ook de cinematografische restricties doorbroken, wanneer animaties van vogels, vissen of bladeren uit het kader van ons scherm weten te ontsnappen. Soms barsten de zwart-witbeelden uit in een roze explosie. De spoken word-performance van Kgafela oa Magogodi en Napo Masheane vormt de jazzy soundtrack die op bezwerende wijze troost biedt, opzweept en aanmoedigt: weg van schaamte, schuld en zelfhaat.
Loving In Between is het derde deel van Mistry’s archieftrilogie over ras, seks en sekse. Inspiratiebron was dit keer het gedicht Advice van Langston Hughes: “Folks, I’m telling you, birthing is hard and dying is mean – so get yourself a little loving in between.”