And How Miserable Is the Home of Evil
Het beeld is documentaire. En het geluid misschien ook wel. Maar de combinatie van de twee is fictief – nog wel, in ieder geval. In beeld zien we de Iraanse grootayatollah Ali Khamenei, verschanst in zijn moskee, omringd door zijn volgelingen. Ondertussen horen we hoe buiten de protesten aanzwellen, steeds nadrukkelijker en steeds gewelddadiger. Een documentaire over de nabije toekomst van Iran, hoopt maker Saleh Kashefi.
De van oorsprong Iraanse, inmiddels naar Zwitserland gevluchte filmmaker dook in de website van Khamenei, waar eindeloos veel filmpjes te vinden zijn van preken en speeches die de hoogste leider van Iran in de loop der jaren gaf. Kashefi plaatst de beelden in een nieuwe context. Door zorgvuldige selectie en montage toont hij Khamenei niet als de sterke leider zoals hij zichzelf graag presenteert, maar als een vertwijfeld dictator in zijn kwetsbare laatste momenten.