The Woman Who Poked the Leopard
In 2018 werd de activist, dichter en geleerde Stella Nyanzi gearresteerd, omdat ze de Oegandese president en dictator Yoweri Museveni online had beledigd. De martelingen die ze in de gevangenis onderging, resulteerden in een miskraam. In 2020 voert ze campagne voor de parlementsverkiezingen, in de hoop een zesde termijn van Museveni te voorkomen.
Nyanzi is een van de meest prominente activisten van Oeganda. Ze is een uitgesproken feminist en komt op voor de rechten van queer personen in een conservatief land, waar de doodstraf staat op homoseksualiteit. Tijdens haar campagne wordt ze dan ook voortdurend tegengewerkt door de autoriteiten.
Filmopnamen van Nyanzi’s campagne worden afgewisseld met archiefmateriaal van de protesten en onderdrukkingen in Oeganda. Dit wordt bijgestaan door beelden van haar thuisleven en gesprekken met haar drie tienerkinderen. Daaruit ontstaat niet alleen een portret van Nyanzi zelf, maar ook van het politieke landschap van Oeganda en van de tol die haar activisme eist van haar familie.