The Clown of Gaza
The Clown of Gaza portretteert de alom geliefde Alaa Meqdad, die met zijn familie noodgedwongen in een tentenkamp verblijft vanwege de bombardementen op Gaza-Stad, waar hij woonde met zijn ouders, zussen, vrouw en kinderen. Met bewonderenswaardig optimisme neemt hij het leven zoals het nu is, en probeert hij dat aangenamer te maken voor anderen. Als clown Aloosh treedt hij samen met een partner op voor kinderen in ziekenhuizen of op straat. Hun grappen, liedjes en ongebreidelde energie doen de gruwelijke omstandigheden voor even vergeten.
Via Alaa en zijn familie laat de Palestijnse filmmaker Abdulrahman Sabbah zien hoe inwoners van Gaza in hun dagelijkse leven omgaan met de verschrikkingen van de oorlog. Ze lijden onder het gemis van geliefden en een thuis en worden heen en weer geslingerd tussen de hoop op een wapenstilstand en de dreiging van een totale genocide.
Een terugkeer naar huis – of wat daarvan over is – komt in zicht wanneer tijdens de opnamen het nieuws bekend wordt dat de wegen naar Gaza-Stad weer zijn opengesteld. Sabbah’s eerste lange documentaire is een ode aan menselijkheid, liefde en veerkracht in een inktzwarte tijd.