Palimpsest: The Story of a Name
Filmmaker Mary Stephen komt uit een gewoon Chinees gezin met een atypische achternaam. Dat laatste zorgt regelmatig voor verwarring bij mensen die haar nog niet kennen. In deze intieme film gaat ze op zoek naar de herkomst van haar Engelse naam. Waarom kozen haar ouders hiervoor? En hoe is hun en haar lot, sociale status en identiteit hierdoor beïnvloed?
De Stephens blijken een boeiend bestaan te hebben geleid. Ze leefden in een turbulente periode in de geschiedenis van China en hun woonplaats Hongkong, waar de Britse invloed sterk werd gevoeld. Later verhuisden ze naar Canada. De filmmaker zelf werkte als editor lang samen met de Franse Nouvelle Vague-regisseur Éric Rohmer. In deze film is dat onder meer terug te zien in de existentiële thema’s die ze onderzoekt, haar spel met realiteit en subjectiviteit, en de vele onverwachte wendingen.