Intersecting Memory
Shayma’ was six years old when the Second Intifada broke out. More than twenty years later, she opens a box of old videotapes that starts her search for memories. In voice-over she addresses her mother, who says she is blessed with a poor memory. Shayma’, by contrast, still remembers exactly what she wore on her first day of school: her new school uniform with a lace collar and a white bow in her hair. She also remembers spying her birthday cake through a crack in the kitchen door of their house, which had been confiscated by Israeli soldiers.
These glimpses into an intimate world are contrasted with stark images of the city, including scenes of tanks blocking the streets of Hebron, endless checkpoints, houses being destroyed, the wounded and the dead, and children playing among the rubble and trees.
Personal memories and collective trauma intertwine to form a powerful portrait of a childhood lived under occupation, offering a perspective on the present and the future. The film is dedicated to Shayma’s mother, who taught her to cherish the scent of almond blossoms in spring, and to all the mothers of Palestine.