In 1928 stichtte Henry Ford in Brazilië Fordlândia, een bedrijfsstadje ten behoeve van een rubberplantage aan de oever van een zijrivier van de Amazone, die voorraden moest produceren voor zijn autofabrieken in de Verenigde Staten. Ford voorzag de arbeiders en hun gezinnen van huizen, scholen en andere voorzieningen, maar legde hen ook onmogelijke regels op, zowel in het werk als privé. Met haar film reflecteert Susana de Sousa Dias op het verleden en het heden van dit neokoloniale project, dat nog geen tien jaar in zijn originele vorm standhield.
Fordlândia is een plek die tussen twee tijdperken zweeft, tussen utopie en dystopie. Temidden van vervallen gebouwen van glas en staal leven mensen en spelen kinderen, die zich nauw verbonden voelen met het verleden van deze plek. De Sousa Dias richt de aandacht op de huidige bewoners en hoe zij het narratief over hun grond terugclaimen door hun verhalen, legendes en liedjes over Fordlândia te combineren met archiefmateriaal en dronebeelden. In dit geheel van naadloos in elkaar overlopende elementen wordt voelbaar wat het doet met een plek en een volk wanneer een buitenstaander zijn wil met geweld komt opleggen.
Stills




