
Post Criminal Case
In 2000 maakte Susana de Sousa Dias Criminal Case 141/53, over de zussen Isaura Borges Coelho en Hortênsia Campos Lima, die in het Portugal van de jaren vijftig in verzet kwamen tegen een wet die het verpleegsters verbood te trouwen. In de film deden ze hun verhaal, dat werd getekend door de dictatuur onder Salazar, ondersteund door een scherpe montage van archiefmateriaal.
Nu, een kwart eeuw later, maakt De Sousa Dias een vervolg, waarin ze vragen stelt en reflecties plaatst bij die eerdere film. Ze beschrijft hoe ze begin jaren negentig voor het eerst in aanraking kwam met het archiefmateriaal dat haar naar het verhaal van de zussen leidde.
Ze bevraagt de notie van documentaire, van archiefbeeld, van geschiedenis. Hoe verhouden die zich tot elkaar? Hoe voedt collectieve geschiedenis de individuele herinnering, en wat blijft er precies bewaard in een archief en wat niet? Nadrukkelijk zoekt ze naar de leegten en witregels in dat archief, in haar eigen film, en reconstrueert wat er precies gebeurt wanneer je uit een archief een narratief destilleert.






