Paper Houses and Horses
In een mortuarium in Taiwan worden de lichamen bewaard van overleden kinderen van wie de ouders om verschillende redenen zijn verdwenen. Ze liggen boven in de vriezer, soms jarenlang, totdat het uitvaartcentrum een ceremonie organiseert. Van papier gemaakte huizen en paarden worden verbrand om het kind te begeleiden op zijn eenzame reis naar het hiernamaals.
Het intrigerende Paper Houses and Horses weet de tussenwereld op te roepen die deze achtergelaten kinderen veel te lang bewonen. Een jong kind scharrelt rond in het uitvaartcentrum, de medewerkers kletsen wat in de kleedruimte. Deze dagelijkse tafereeltjes worden afgewisseld met mysterieuzer beelden, soms in negatief: dansende jongeren voor het hoog oplaaiende vuur, opnieuw een rondzwervend kind, dat nu een minder doelloze indruk maakt.
Zo verbeeldt de korte film een overgangsritueel dat noodzakelijk is om rust te bieden aan verloren zielen. Een knap getroffen, verdrietig en hoopvol eerbetoon.