14-24 nov 2024
InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Pull My Daisy

Pull My Daisy

Robert Frank, Alfred Leslie
Verenigde Staten
1959
28 min
Focus: 16 Worlds on 16
Focus: 16 Worlds on 16
Synopsis

Lower East Side, New York, vroeg in de ochtend: het belooft een rare dag te worden in het rommelige appartement van spoorwerker Milo en zijn vrouw, die kunstschilder is. Net nu ze een bisschop hebben uitgenodigd voor een etentje, valt een stel beatdichters binnen. Het zijn Allen Ginsberg en zijn vrienden, die in Robert Franks regiedebuut, losjes gebaseerd op een toneelstuk van Jack Kerouac, zichzelf spelen.

Het duurt niet lang of ze bestoken de bisschop met filosofische spitsvondigheden en vragen over de heiligheid van honkbal. Dat wil zeggen: wat hier allemaal te berde wordt gebracht vernemen we uit de mond van Jack Kerouac, die bij het zonder geluid geschoten beeld de voice-over improviseert.

Kerouacs droog-ironische commentaar en navertelde dialoog vermengen zich met de bebopscore. Eenmaal op dreef, geeft hij zelfs een stukje freewheeling beatpoezie ten beste. De moeder van de bisschop neemt plaats achter het orgel en de dichters gooien er swingende jazz tegenaan. De verwarring wordt steeds groter in deze cultclassic van de beatgeneratie.

Lees verder
Credits
28 min
zwartwit
16mm
Gesproken talen: Engels
Regisseur
    Robert Frank,
    Alfred Leslie
    Robert Frank,
    Alfred Leslie
Productie
    Walter Gutman namens G-String Enterprises,
    Robert Frank namens G-String Enterpises
    Walter Gutman namens G-String Enterprises,
    Robert Frank namens G-String Enterpises
Cinematografie
    Robert Frank
    Robert Frank
Montage
    Leon Prochnik,
    Robert Frank,
    Alfred Leslie
    Leon Prochnik,
    Robert Frank,
    Alfred Leslie
Muziek
    David Amram
    David Amram
Scenario
    Jack Kerouac
    Jack Kerouac
Screening copy
    Museum of Fine Arts Houston
    Museum of Fine Arts Houston

Stills

0
0
1
2
3
0
1
2
3
Meer uit het programmadeel Focus: 16 Worlds on 16
In een terugblik op 100 jaar 16mm sinds Kodak dit filmformaat introduceerde, verkent ditfocusprogramma op welke manier de geschiedenis van de documentairefilm hierdoor is beïnvloed. De selectie bevat klassiekers uit de cinema verité zoals Daguerréotypes van Agnès Varda en Salesman van de Maysels, en voorbeelden van films die vanwege de censuur hun kritiek op autoriteiten in metaforen verpakken, zoals in First Case, Second Case waar Abbas Kiarostami het revolutionaire gedachtengoed onderzoekt.
Programmaonderdeel bekijken
16 Worlds on 16: American Experimental

16 Worlds on 16: American Experimental

Africa, I Will Fleece You

Africa, I Will Fleece You

Jean Marie Teno
1992
88 min