Love, Your Neighbour
Tijdens de coronapandemie trok iedereen zich terug in zijn huis en kwam het sociale verkeer vrijwel tot stilstand. Maar in de wijk in het Zuid-Afrikaanse Durban waar filmmaker Jethro Westraad vandaan komt was het verschil met de normale situatie eigenlijk helemaal niet zo groot.
Dat merkte hij toen hij tijdens de lockdown huiswaarts keerde en hij met ‘buitenstaandersogen’ zag hoe geïsoleerd zijn buren leven. Ze verschansen zich achter hoge muren met prikkeldraad, beveiligingscamera’s en bloeddorstige waakhonden. Contact maken met buurtgenoten is er niet bij. Dus probeert Westraad het via de intercom.
In zijn korte, vignetachtige film Love, Your Neighbour laat Westraad zien hoe het leven in een extreem beveiligde bubbel racistische vooroordelen en angst voor de ander aanwakkert. De toon is licht en ironisch, maar de boodschap is serieus. De titel kan gelezen worden als liefdevolle afsluiting van een oproep aan buren, maar zonder die komma ook als gebod met bijbelse connotaties.