In 1931, when the McMillan Memorial Library was built in Kenya’s capital Nairobi, the stately building was reserved for white Europeans only. It wasn’t until 1958, not long before the British colony gained independence, that the library was finally opened to Kenyans—though its collection remained exclusively white.
In 2017, writer Shiro Koinange and publisher Angela Wachuka were given the mandate to restore the dilapidated library and two satellite branches, and to adapt them to the contemporary needs of a more diverse audience. They enthusiastically set about raising funds, overseeing renovations, and recruiting young talent to help catalog the collection.