Militantropos
Militantropos, the opening text explains, is “a persona adopted by humans entering a state of war.” It’s the title of this film exposing how the Russian full-scale invasion has permeated all facets of life in Ukraine.
Starting from the moment the first evacuation trains depart from Kyiv’s central station, the film pieces together everyday lives transformed by war. We see civilians train in combat skills, men head to the front, crops wither, and mothers and young widows grieve. And we hear that constant, ominous rumble in the distance.