Militantropos
Militantropos, zo vertelt de openingstekst, is de ‘persona die mensen aannemen wanneer ze een oorlogstoestand betreden’. Het is de titel van deze film, die blootlegt hoe de Russische grootschalige invasie alle aspecten van het leven in Oekraïne binnendringt.
Beginnend bij het moment dat de eerste evacuatietreinen het centraal station van Kyiv verlaten, toont de film de effecten van de oorlog op het dagelijkse bestaan. Burgers trainen hun gevechtsvaardigheden, mannen trekken naar het front, oogsten verpieteren, moeders en jonge weduwen rouwen. En steeds is daar een onheilspellend gedreun in de verte.