Timestamp
Hoe gaan de kleuters, basisschoolkinderen en tieners van Oekraïne om met de altijd aanwezige dreiging van geweld en evacuatie? Om antwoorden te vinden reisde filmmaker Kateryna Gonorstai dwars door het land.
Onderweg blijkt dat de oorlog zich overal laat gelden, ook op plekken waar het vreedzaam lijkt. In Kamjanske wordt een schoolfeest verstoord door een luchtalarm. In Mykolajiv wordt een kleuterklas onderwezen over hulppakketten en dat ze bij gevaarlijk speelgoed uit de buurt moeten blijven. En in bevrijd Borodianka geeft een onderwijzer haar geëvacueerde leerlingen digitaal les vanuit haar achtertuin.
Timestamp bevat geen verhalende lijnen, maar beweegt zich wel steeds meer richting front. Hoe dichter bij de vijandelijkheden, hoe groter de verwoesting, want ook scholen zijn doelwitten. Toch wordt er zelfs op vijftien kilometer van de Russische troepen nog lesgegeven en praten kinderen over vriendschap en empathie. Gonorstai eindigt in belegerd en verwoest Bachmoet, waar de diploma-uitreiking online moet plaatsvinden. Toch blijft de hoop op vrede springlevend bij deze kinderen – de generatie die straks het land zal moeten herbouwen.