Fear Nothing
Zuid-Afrika telt ruim 550.000 particuliere beveiligers. Dat is meer dan alle politieagenten en militairen bij elkaar opgeteld. Ze zijn onderdeel van een beveiligingsindustrie waar miljarden in omgaan. Met wapens, hekwerk, surveillancesystemen en drones speelt ze in op de angsten van vooral rijke, witte burgers in een land waar ongelijkheid en criminaliteit tot extreme niveaus zijn gestegen.
In Fear Nothing gaat Tuva Björk bij dag en bij nacht op stap met de beveiligers die de elite van Johannesburg beschermen. Dat levert een verontrustend beeld op van ingebakken racisme, militarisering van de openbare ruimte, illegaal geweld, toxische mannelijkheid en sadisme, gepresenteerd als ‘liefde voor het vak’. En uiteindelijk resulteren al die beveiligingsinspanningen niet in een groter gevoel van veiligheid, maar voeden ze een gespannen sfeer van constante paranoia.