Wrestlers
Als voormalig wereldkampioen worstelen Pierre Kelekele Lituka sterft, wordt hij in Congo in relatieve stilte begraven – tot woede en verontwaardiging van zijn bewonderaars. Om de man en zijn prestatie van 1974 eervol te herdenken, kondigt worstelclub New Generation een groots sportfestijn aan in de traditie van ‘catch wrestling’.
De deelnemende worstelaars zijn zelf ook op leeftijd, er moet dus hard getraind worden om fit te zijn voor het toernooi en alle worstelgrepen goed te oefenen. In het prijswinnende, liefdevol gemaakte Wrestlers volgt de camera de voorbereidingen van de deelnemende mannen én vrouwen, en zien we de veelzijdigheid van deze sport, waarin technische houdgrepen samengaan met komische intermezzo’s en gevoel voor theater, tot groot enthousiasme van het publiek bij de oefenwedstrijden.
Terwijl de familie van Kelekele herinneringen ophaalt en trots het schaarse archiefmateriaal toont, werken de worstelaars zich in het zweet. Blessures worden verpleegd, kostuums uitgezocht, traditionele rituelen en gebeden uitgevoerd – alles voor een zo mooi mogelijke hommage aan de geliefde sportheld.