Do You Love Me
Lana Daher verkent de audiovisuele geschiedenis van Libanon in een persoonlijke, desoriënterende en liefdevolle reis. Do You Love Me bestaat volledig uit archiefbeelden – films, televisieprogramma’s, homevideo’s, foto’s – van de afgelopen zeventig jaar. Zo creëert de filmmaker een nieuw verhaal over haar vaderland en haar thuisstad Beiroet.
Met beelden en geluiden uit meer dan tweeduizend archiefbronnen bestrijkt ze de periode van de Libanese burgeroorlog tot nu, en verweeft ze fragmenten uit de media door heen en weer te springen in de tijd. Een Libanese journalist keert terug naar een thuis dat is verwoest door Israëlische luchtaanvallen, een taxichauffeur deelt het verhaal over de geschiedenis van de Murr-toren – een onafgemaakt gebouw dat als oorlogsmonument dient – en een gids leidt westerse bezoekers langs toeristische plekken.
Daher reflecteert op de collectieve herinnering van Beiroet: een herinnering die, net als haar film, een strikte chronologie mist. In een land waar de recente geschiedenis niet wordt onderwezen, biedt deze archieffilm een unieke getuigenis van de gelaagde identiteit van Libanon en zijn hoofdstad.