2000 Meters to Andriivka
Een smalle strook bebost land tussen twee mijnenvelden in het oosten van Oekraïne vormt de enige weg naar Andriivka. Dit door Russen bezette dorp is van groot strategisch belang. In 2023 vertrekt een Oekraïens peloton naar het dorp in een poging het te bevrijden. Journalist en filmmaker Mstislav Chernov, bekend van zijn documentaire 20 Days in Mariupol, volgt de militairen op de voet.
De weg naar Andriivka is slechts twee kilometer, maar het kost de soldaten drie maanden om er te komen. Videobeelden door helmcamera's en drones maken duidelijk waarom: het gebied waar ze vechten is een apocalyptisch slagveld vol verbrande bomen en lichamen van gesneuvelden. Bommen vallen continu. Het zijn bloedstollende beelden van een oorlog die het hele land in zijn greep houdt.
Chernov reflecteert in voice-over op de impact ervan: hij beschrijft hoe het leven was voor de Russische inval en hoe de soldaten op het slagveld aan hun einde zullen komen. Zijn registratie confronteert ons met het alles ontwrichtende karakter van oorlog.