Elephants & Squirrels
In 2019 stuit de Sri Lankaanse kunstenaar Deneth Piumakshi Veda Arachchige tijdens haar onderzoek in Zwitserse musea op een verzameling voorouderlijke resten en culturele objecten van de Wanniyala-Aetto, een inheemse Sri Lankaanse gemeenschap. Deze werden aan het begin van de 20ste eeuw door de Zwitserse ontdekkingsreizigers Paul en Fritz Sarasin meegenomen naar Bazel.
In de jaren zeventig eiste Sri Lanka al een deel van de objecten terug, maar Zwitserland weigerde. Samen met Uru Warige Wannila Aththo, de leider van de Wanniyala-Aetto, probeert Piumakshi Veda Arachchige er nu voor te zorgen dat ze worden teruggegeven.
Niemand kan haar vertellen hoeveel gestolen objecten ze precies in hun collectie hebben. “Hoe dekoloniseer je een museum als je niet eens weet wat je in je kasten hebt liggen?”, vraagt ze. Zo start ze het debat over kunstrestitutie. Ze begint aan een reis door Sri Lanka, in de voetsporen van de gebroeders Sarasin, en spreekt met Zwitserse museumhouders, conservatoren en onderzoekers om verschillende kanten van het debat te belichten.