Free Leonard Peltier
Al bijna vijftig jaar zit de inheems-Amerikaanse burgerrechtenactivist Leonard Peltier gevangen voor de moord op twee FBI-agenten. Zijn veroordeling berust onder meer op door de FBI ingebracht bewijs dat, zo laat dit rijk gedocumenteerde pleidooi voor zijn vrijlating zien, waarschijnlijk vals was.
Een groot deel van de film is gewijd aan Peltiers betrokkenheid bij de American Indian Movement en de misstanden waartegen hij en zijn medestrijders zich verzetten. Zo werden veel inheemse Amerikanen als kind door de Amerikaanse overheid gedwongen naar kostschool gestuurd, waar ze werden ‘heropgevoed’. Hun ervaringen schetsen een geschiedenis van racisme en landonteigening. Peltier zelf, die niet in de gevangenis gefilmd kon worden, is te zien in historische interviewfragmenten. Indrukwekkend zijn de beelden van protestacties en de voorbereidingen daarvoor.
De inmiddels bejaarde activisten zijn nog even militant als vroeger. Hun diepe wanhoop en woede zijn niet verminderd, net zomin als hun angst, want de staat is nog steeds een machtige tegenstander. Optimisme en saamhorigheid maken dat zij de strijd tot op de dag van vandaag volhouden.