happiness
Het is moeilijk slapen vandaag de dag. Te veel blauw licht, zeggen mensen. Dat zou zomaar kunnen: zestien uur per dag achter verschillende schermen om alle social media en appgroepen in de gaten te houden, met berichten over Palestina, Congo, Koerdistan, Soedan, Libanon... Dus is het dat blauwe licht dat de slaap verdrijft, of de barrage aan ellende die op die schermen te zien is – en de rusteloze drang om je aan te sluiten bij de collectieve strijd daartegen? Hoe kun je slapen in tijden van genocide? Deze desktopdocumentaire is opgebouwd uit korte flarden dagboekachtige teksten, afgewisseld met filmpjes en socialmediaposts en een websearch naar oplossingen voor slaapproblemen.
In plaats van naar een scherm te staren, kun je ook proberen om uit het raam te kijken. Maar de straten van Amsterdam bieden geen verlichting: daar gaat inmiddels de Mobiele Eenheid te paard over straat om protesten hardhandig uiteen te slaan.