Das deutsche Volk
Op 19 februari 2020 werd het Duitse Hanau opgeschrikt door een racistische aanslag, waarbij de dader op meerdere locaties negen jonge mensen met een migratie-achtergrond doodschoot. Onmiddellijk ging de Pools-Duitse regisseur Marcin Wierzchowski erheen. Na een korte en een halflange documentaire (Das Attentat von Hanau en Eine Nacht und ihre Folgen, beide 2021) is er nu deze ruim twee uur durende film.
In de jaren na de aanslag registreerde Wierzchowski de pogingen van nabestaanden om antwoorden te krijgen van de autoriteiten. Waarom was de noodcentrale onbereikbaar? Waarom was de nooduitgang van het café afgesloten? En waarom mocht iemand die een extreemrechts manifest had gepubliceerd een wapen bezitten?
Tekenen van structurele incompetentie worden gekoppeld aan bewijzen van systemisch racisme. Toch keren de nabestaanden zich niet van de samenleving af, maar verdubbelen ze juist hun inspanningen om erkend te worden als deel van ‘het Duitse volk’. Wanneer de overheid in gebreke blijft, laten ze zelf een reconstructie maken. Ook blijven ze strijden voor een gedenkteken. Niet ergens achteraf, zoals de autoriteiten willen, maar op het centrale plein van Hanau.