Love+War
Op steenworp afstand van haar lens wordt een onschuldig gezin gebombardeerd. De foto die Lynsey Addario maakt in Oekraïne in 2022 gaat de hele wereld over. Kort daarna zit de oorlogsfotograaf alweer in een taxi richting het vliegveld. Ze wil immers ook bij het concert van haar zoon in Londen zijn.
Gesloopt, maar altijd vastberaden stoomt Addario door. Terwijl ze met haar beelden zo veel mogelijk impact wil hebben, voelt ze eenzelfde verantwoordelijkheid voor haar man en twee kinderen. Die dubbele toewijding kan behoorlijk schuren en frustreren. Zeker met het besef dat elke dag je laatste kan zijn.
Oscarwinnaars Chai Vasarhelyi en Jimmy Chin (Free Solo, The Rescue) schetsen een indrukwekkend beeld van Addario’s leven de afgelopen dertig jaar, van Irak tot Oekraïne en van Sierra Leone tot Afghanistan. Overal is pijn te zien, collega’s zijn vermoord, familie is bezorgd. Addario betaalt een hoge prijs om te doen wat ze doet. Maar Love+War maakt mooi duidelijk dat onder de streep dat krankzinnige leven toch echt de moeite waard is.