The Memory of Butterflies
Gefascineerd door een oude foto van twee jonge, oorspronkelijke bewoners van het Amazonegebied dook Tatiana Fuentes Sadowski in de geschiedenis van de rubberhandel eind 19de- en begin 20ste eeuw. Bij wijze van experiment werden de jongens op de foto naar Londen gebracht om hen te ‘civiliseren’. Veel meer dan hun namen – Omarino en Aredomi – was er niet bekend bij de mensen die hen meenamen.
Gedreven door haar eigen familiegeschiedenis, die is verweven met de rubberhandel, voelde Fuentes Sadowski zich genoodzaakt dieper in het verleden te duiken. Ze toont de foto aan mogelijke nazaten van de jongens in de hoop meer te weten te komen over hun lot. Ondertussen legt ze met haar zoektocht de misdaden bloot die rubberbaronnen pleegden tegen de oorspronkelijke bevolking van het gebied.
Nieuwe Super 8-beelden gaan naadloos over in archiefmateriaal en foto’s, die met andere historische elementen en kleuren worden gecombineerd tot een meeslepende collage. Een visueel krachtige oproep om over het hoofd geziene verhalen op te diepen en ruimte te bieden aan een alternatieve lezing van de koloniale geschiedenis.