Cutting Through Rocks
Sara Shaverdi is het eerste vrouwelijke raadslid van haar dorp op het Iraanse platteland. Haar beloftes: kindhuwelijken inperken en onderwijs voor meisjes garanderen, maar ook de zo vurig gewenste gasaansluiting voor het dorp regelen. Geen gemakkelijke opgave in een land waar vrouwen worden achtergesteld en veel op ondemocratische wijze wordt besloten.
Het raadslid ontdekt dan ook snel dat ze maar weinig openlijke steun van de gemeenschap krijgt. Om toch zaken voor elkaar te krijgen, zet ze veel van haar werk achter gesloten deuren voort. Zo neemt ze de tiener Fereshteh in huis, in de hoop haar uithuwelijking te voorkomen. In haar vrije uren leert ze meisjes stiekem motorrijden en ze overtuigt een man ervan zijn echtgenote te laten delen in de erfenis.
Ondanks de druk van het patriarchale systeem geeft Sara niet op. Ze gaat de strijd aan met de mannen uit haar omgeving, zelfs wanneer die de zuiverheid van haar motieven in twijfel trekken. De documentaire en zijn onverzetteljke protagonist maakten indruk op Sundance Film Festival, waar de film de World Cinema Grand Jury Prize: Documentary in de wacht sleepte.